fredag 2. januar 2009

Allerede??

Jula er visst over allerede, og jeg rakk egentlig aldri å henge med. Det til tross for at jeg faktisk hadde huset fullt på julaften og stekte ribbe til det svei i øynene. Julaften kom og gikk igjen, uten det minste snev av julestemning.

Ikke det, ungenes forventninger er jo alltid morsomt å følge med på, og se de strålende eksalterte små når de åpner pakken man vet de har ønsket seg det siste året. Det er derfor man faktisk utsetter seg for jula hvert eneste år, tenker jeg. Hehe..

Men etterpå..ja, så åpner man de tre pakkene sine, spiser noe julegodter og så er alt over. Bare på noen timer er det man har svetta over minst den siste måneden, overstått. Poff! Bygones!
Restene etter den svoren man var så redd for å ikke få sprø, de ihjelkokte potetene som man atter en gang feilberegnet koketiden på, og en og annen rosenkål som man renset til fingrene var ømme, ligger der på et fat på kjøkkenbenken, og man konstaterer at man har middag i morra også.

Og det kan være greit i disse juletider. Man trenger jo litt mat, og da slipper man å lage mer. Det er nok den største fordelen med å ha julaften i egen stue. Ja, om man ikke er bedt bort 1. juledag da. Men i mitt tilfelle så spiser vi hjemme før vi drasser avsted på bursdagsfeiring denne dagen. 2. og 3. juledag går som regel i samme tralten. Besøk og atter besøk, hit og dit, frem og tilbake, mat og kaker og brus og kaffe. Alle er overhyggelige i jula. Alle er venner. Familieselskapene står i kø, for det er sååå koseliiiig å være sammen!!
Resten av året ser vi ikke snurten av hverandre.. ;)

I år tenkte jeg at dette var julen hvor jeg skulle slappe helt av! Så frem til dager i fred og ro, men det syntes å bli like umulig som det å være ferdig i god tid med juleforberedelsene. Det kunne jeg drite i, for å si det på godt norsk. Da alt egentlig var ferdig, så fikk jeg forsendelsen av seks spisestuestoler som jeg hadde bestilt en mnd i forveien for å være sikker på at jeg fikk dem til jul. Og stolene måtte skrues sammen de, selv om klokka ble to på natta.

Så her er jeg da, tilbake på jobb, uten noen stor følelse av å ha hatt juleferie, for ferie er det såvisst ikke. Neste år er det same precidure, alt skal være ferdig til kvelden før kvelden. Det er i allefall lov å håpe! ;)


Og helt til slutt: Joda, her har vi hatt en koselig jul, og nyttårsfeiring. I mellomtiden har vi vært på isen og gått på skøyter og bygget ca et tonn starwars lego. Vi koste oss vi, tror jeg.. :)

Ingen kommentarer: