mandag 13. april 2009

Independent woman!

Jepp! Det er meg!

Åh, du lurer på hvorfor jeg anser meg selv om en av dem? Jo, jeg skifter nemlig dekk på bilen selv! Høst som vår, i all slags vær. Det har jeg gjort siden jeg ble skilt i 2002, og fikk min egen bil, med unntak av når jeg har måttet ha nye dekk, og når jeg har brukket bein, slik jeg hadde i høst som var.

Denne gangen var jeg litt spent, i den grad at det var en helt ny type bil å skifte på. Primeraen min er solgt, og en blikkboks av en Peugot er da det nye fartøyet mitt. Jeg anså det som å ikke skulle være noe verre å skifte dekk på denne, enn på min gamle bil, men det er nå noe eget med nye ting.

Den første utfordringen jeg støtte på var regnet. Påsken på sørlandet har vært utmerket og solfylt, men jeg drøyet selvsagt dekkskifte til 2. påskedag, og da kom regnet. Faktisk kom alt det regnet som ellers var meldt i påska som ikke kom. Vel, jeg dinget på hos naboen og spurte om de kunne flytte sine biler ut av garasjen, så jeg kunne ha armslag der inne uten å bli våt. De stilte seg positive til det, og gikk i gang med å flytte biler, først etter at de måtte leite etter nøkkelen til den ene en stund. Naboen tilbød seg til og med å bære ned dekkene fra garasjeloftet for meg, og jeg som hadde psyket meg opp til noen tunge løft, takket ja til det, siden han spurte så pent.

Så mens naboen bar dekk, rygget jeg inn i garasjen, og fant ut at et dobesøk var påkrevd i forkant av dekkoperasjonen. Dda det var gjort gjøv jeg løs på boltene for å løsne dem før jeg jekket opp bilen (Jekken måtte jeg også spørre naboen om, og den lå bak sementblanderen, hvor ellers). Jeg rigget meg til med den dingsen som man skrur opp og igjen bolter med, og oppdaget at den dingsen som sitter ytterst på boltskruedingsen bare passet til Primeraen, ikke til Peugoten! Så måtte jeg på leting på garasjeloftet til naboen for å se om han hadde en sånn dings som var 19 mm(ja, det var det det sto på den). O'lykke, jeg fant en, og så bar det ned trappene for å begynne å skru med rett dings på plass.

Jeg sier bare en ting! Fytterakkern så hardt de boltene sitter noen ganger! Innen jeg hadde klart å løsne dem på ett hjul, så var det bare å ta turen inn på do igjen. Dobesøkene har selvsagt sammenheng med kostholdet i påska, og ikke dekkskiftet. Vel, jeg kom meg ut igjen og fikk løsnet på resten av hjulene også, så var det bare å jekke opp, og skifte hjul. Men selvsagt gikk det ikke så smertefritt, fordi hele hjulet hang jo fast! Selvfølgelig gjorde det det! Jeg dro og lirket, halte og lempet, men fikk overhode ikke rikket det. Så var det bare å krype til korset da, og spørre naboen om det var noen triks med disse bilene, siden han har samme merket som meg. Han mente nei, triks var det ikke, gikk ut og sparket til dekket en gang, og dermed ramlet det av. O'gremmelse!

Etter å ha rødmet ferdig fikk jeg på det nye hjulet, og ett til, og ett til, før det fjerde selvsagt oppførte seg som det første. Bom fast! Men denne gangen hadde jeg jo lært trikset som ikke fantes. Jeg sparket like friskt til det som naboen hadde gjort, men hjalp det? Neida! Jeg måtte sparke både 12 og 14 ganger før det fant for godt å ramle av. Men av kom det!

Så..jeg mener jeg er passelig independent, eller hva? ;)

2 kommentarer: